U bent niet ingelogd. Log in of meld u aan om aan de slag te gaan!

Welkom op Stichting Psyquin, de interactieve zelfhulpwebsite die mensen sterker maakt. Wanneer u al een account heeft, kunt u hierboven inloggen. Nieuwe gebruikers kunnen zich aanmelden. Een account bij Stichting Psyquin is gratis.

Persbericht - Interactieve Zelfhulp: Innovatie in online hulpverlening

Interactieve Zelfhulp: Innovatie in online hulpverlening - Persbericht 15 september 2010

Online hulpverlening leunt nog veel op traditionele technieken, ondanks grote sprongen voorwaarts ontbreekt het veelal aan echte innovatie. De website Psyquin.nl biedt als eerste een volledig interactieve zelfhulpwebsite voor milde psychologische klachten. Het resultaat is een laagdrempelige en toegankelijke behandelmethode tegen relatief lage kosten. Op dit moment zijn er een drietal trajecten beschikbaar, voor gebruikers bedoeld om te werken aan slaapproblemen, overmatig piekeren en faalangst.

"Hulpverlening via internet is de laatste jaren sterk in opkomst. Voor steeds meer psychische klachten is online hulp beschikbaar. Vaak wordt echter niet optimaal gebruik gemaakt van de vrijwel onbeperkte mogelijkheden die het internet biedt. De huidige hulp leunt nog erg veel op de oude vertrouwde 'offline' technieken." aldus Marcia Bulder, Psycholoog NIP en mede-ontwikkelaar van Psyquin. "Zo wordt er bijvoorbeeld traditionele psychologische hulp aangeboden via de webcam, chat of e-mail en worden zelfhulphandboeken online als tekstbestanden aangeboden." Via de website Psyquin.nl biedt de Soester stichting Psyquin sinds kort een nieuw ontwikkelde vorm van online hulpverlening: 'Interactieve Zelfhulp'.

Interactieve zelfhulp is gebaseerd op de methode van de begeleide zelfhulp. Bij deze methode doorloopt een gebruiker zelfstandig een traject en ontvangt hij of zij hierbij feedback van een therapeut of hulpverlener. Psyquin combineert het traditionele zelfhulptraject met e-learning en webtechnologie. Echt innovatief is het feit dat er geen behandelaar of therapeut meer aan te pas komt, terwijl het traject toch volledig interactief is. Het computersysteem houdt door middel van vragenlijsten, oefeningen en testen de voortgang van de gebruiker bij en levert de nodige feedback en sturing.

Stichting Psyquin richt zich met name op gebruikers met relatief milde klachten en positioneert zich zo tussen de huidige statische zelfhulpvormen en de traditionele (online) psychotherapie. Doordat er tijdens het traject geen inmenging van een therapeut meer nodig is ontstaat een traject dat zeer laagdrempelig en toegankelijk is, terwijl de kosten zeer laag kunnen blijven.

Artikeloverzicht

Interactieve Zelfhulp
Interactieve Zelfhulp is een revolutionaire nieuwe vorm van de traditionele begeleide zelfhulp - een behandelmethode die, volgens recent wetenschappelijk onderzoek, net zo succesvol is als reguliere psychotherapie. Psyquin combineert deze bewezen methode met de laatste ontwikkelingen op het gebied van e-learning en web-technologie. Het resultaat is een behandelmethode die uitblinkt vanwege de hoge flexibiliteit en toegankelijkheid, gecombineerd met een bijzonder laag tarief.

De kracht van Psyquin
Psyquin is de eerste interactieve zelfhulpwebsite in Nederland. Hier kunt u zelfstandig, individueel en anoniem werken aan het vinden van oplossingen voor psychische klachten en gedragsproblemen. De zelfhulpmodules van Psyquin zijn uniek, omdat zij begeleid worden door een digitale e-coach in plaats van een 'echte' psycholoog.

Overzicht van de modules
Betaal veilig met iDeal en begin vandaag nog! In het Moduleoverzicht vindt u informatie over onze modules.

Module: Greep op Faalangst

Module: Minder Piekeren