U bent niet ingelogd. Log in of meld u aan om aan de slag te gaan!

Welkom op Stichting Psyquin, de interactieve zelfhulpwebsite die mensen sterker maakt. Wanneer u al een account heeft, kunt u hierboven inloggen. Nieuwe gebruikers kunnen zich aanmelden. Een account bij Stichting Psyquin is gratis.



Artikel: 'Wat is mindfulness?'


We leven in het hier en nu. Toch zijn we in gedachten vaak meer bezig met de toekomst. Mindfulness is terugkeren naar het nu.

We leven in het hier en nu. Toch zijn we in gedachten vaak meer bezig met de toekomst: wat gaan we straks eten? Morgen weer een lange dag op het werk. Straks nog even boodschappen doen. Of we zijn juist met het verleden bezig: piekeren over wat we gezegd of gedaan hebben, nagaan of we niets vergeten zijn. Ondertussen beleven we het heden op de 'automatische piloot'. We zijn er wel, maar onze gedachten bevinden zich elders. Het gevolg is, dat we het gevoel hebben dat de tijd voorbij vliegt. Mindfulness betekent dan ook niet veel meer dan: terug naar het hier en nu. Met de gedachten naar het heden.

Hoe mindfulness ontspant en ruimte geeft

In deze drukke tijden waarin informatie overal om ons heen is, hebben we soms het gevoel dat het leven in een rap tempo aan ons voorbij gaat. Voor je het weet, is de dag al weer om en heb je het gevoel dat je weinig bereikt hebt. Het is dan ook niet verwondelijk dat meer en meer mensen een beroep doen op manieren om 'terug naar zichzelf te keren'. Mindfulness is een van deze vormen van ontspanning en bezinning. Het is ontstaan vanuit het Boeddhisme en enkele jaren geleden overgewaaid naar onze westerse cultuur. Mindfulness heeft alles te maken met aandacht - mindfulness betekent letterlijk: oplettendheid - en bewustzijn.

Door aandacht te schenken aan wat we zijn en wat we doen in het heden, beleven we ieder moment zoals het is. Dat geeft rust. Nergens aan denken, onze ademhaling en de geluiden om ons heen laten zijn wat ze zijn. Mindfulness gaat daarmee ook over acceptatie en 'loslaten'. Bij de bestrijding van pijn en stress blijkt mindfulness dan ook erg effectief te kunnen zijn.

Meer lezen over mindfulness? Op internet is genoeg te vinden. Verder kan ik het Handboek Meditatief Ontspannen van Jon Kabat-Zinn aanraden voor eenieder die serieus aan de slag wil met deze vorm van 'ontstressen'. Bestel via bol.com.


Door: Marcia Bulder   Google+
Psycholoog NIP

Zie ook:
  1. Gedragsverandering: moeilijk maar niet onmogelijk!
  2. Alle artikelen van Psyquin.nl

Garantie
Indien u niet begonnen bent aan een zelfhulpmodule kunt u, binnen 14 dagen, zonder opgaaf van reden, uw geld terugkrijgen. Indien u wel begonnen bent aan de module, maar niet meer dan 10% van de totale module heeft doorlopen kunt u binnen 14 dagen na aanschaf uw geld terugkrijgen.

Persoonlijk en compleet
Bij Psyquin werkt u altijd aan uw eigen leerdoelen, u aan de hand van een intake-vragenlijst geadviseerd wordt over onderwerpen die voor u zinvol zijn. Alle zelfhulpmodules zijn zeer uitgebreid en bieden u een volledig interactief zelfhulptraject.

Overzicht van de modules
Betaal veilig met iDeal en begin vandaag nog! In het Moduleoverzicht vindt u informatie over onze modules.

Module: Greep op Faalangst

Module: Minder Piekeren

Module: Beter Slapen


Volg Psyquin op Twitter